Philippe Wolfers: Întâlnirea dintre Tradiție și Inovație în Bijuteriile Art Nouveau

Philippe Wolfers a fost un designer Belgian vizionar al cărui nume a devenit sinonim cu măiestria și inovația artistică. Renumit pentru contribuția sa la mișcarea Art Nouveau și, mai târziu, Art Deco, Wolfers a creat bijuterii care rămân iconice până și în zilele noastre. Seria de bijuterii unice intitulată Ex Unique este considerată una dintre cele mai bune și deosebite bijuterii Art Nouveau realizate vreodată, captivând colecționarii și cunoscătorii cu design-uri complexe și stil unic. Ceea ce îl distinge pe Wolfers de restul designerilor de bijuterii este măiestria cu care îmbină eleganța, frumusețea și îndrăzneala, trăsături care i-au definit stilul.

Nu s-a limitat doar la crearea de bijuterii, priceperea lui artistică s-a extins și către sculpturi, obiecte decorative și veselă realizate din materiale precum argint, bronz, fildeș sau marmură. De asemenea, a creat vaze și alte obiecte cu un design uimitor din materiale simple precum sticlă și faianță, demonstrându-și versatilitatea și creativitatea sa fără limite.

„Dacă poți să achiziționezi doar o piesă de la Wolfers, ar fi bine să o alegi pe cea potrivită, și nu aveam să găsesc ceva mai bun. Pur și simplu trebuia să o am. Eram posedat,” a spus Shifman pentru TEFAF despre o piesă realizată de Wolfers. „Nu doar că am obținut exact ceea ce îmi doream, dar niciodată nu mi-am imaginat ceva atât de grandios, splendid și unic.”

Biografia lui Philippe Wolfers

Philippe Wolfers s-a născut în 16 Aprilie 1858, în Bruxelles, Belgia, și provine dintr-o familie ce avea deja un renume pentru măiestria excepțională și moștenirea artistică. Crescând sub influența tatălui său, Louis Wolfers, un maestru bijutier, Philippe era sortit să îi calce pe urme. Încă de la o vârstă fragedă a fost fascinat de lumea complexă a fabricării și designului bijuteriilor, un domeniu care avea să se transforme în pasiunea vieții sale. A absolvit Académie des Beaux-Arts din Bruxelles în 1875 și și-a început cariera în atelierul tatălui său. În anii 1880, modelele lui Wolfers, influențate de stilul rococo și de estetica japoneză, prezentau piese din aur și argint elegant curbate cu modele florale asimetrice, punând bazele stilului Art Nouveau.

În jurul anilor 1890-1892, Wolfers a început să creeze doua tipuri de lucrări: bijuterii pentru Wolfers Frères și piese exclusive, unice în propriul său atelier. Este renumit pentru inovația materialelor folosite, precum cristalul sau fildeșul, iar lucrările sale purtau deseori titluri poetice precum „Mângâierea lebedei (Caress of the Swan)” și „Civilizație și barbarism (Civilization and Barbarism)”, reflectând viziunea sa artistică.

Lucrările lui Wolfers au primit recunoaștere pe scară largă la expoziții internaționale, inclusiv Exposition Internationale din Anvers (1894) și Bruxelles (1897). Succesul său a consolidat angajamentul față de stilul Art Nouveau pentru Wolfers Frères. El a participat la Secesiunea de la München (1898, 1899) și a prezentat o colecție semnificativă la Salonul de la Paris în 1900. Una dintre capodoperele sale, „Zână cu păun (Fairy with Peacock)”, a fost prezentată la Esposizione Internazionale d'Arte Decorativa din 1902 din Torino.

Pe măsură ce stilul Art Nouveau a început să își piardă din popularitate, Wolfers și-a mutat atenția dispre bijuterii către sculpturi, incorporând materiale prețioase, smalț, pietre dure și pietre naturale prețioase. În anii 1920, și-a propus să modernizeze orfevrăria prin introducerea de modele geometrice, funcționale, potrivite pentru producția în masă.

Abordarea sa inovatoare a decorațiunilor interioare a fost redată în ansamblul Gioconda pentru Palais de la Belgique la Exposition Universelle des Arts Décoratifs et Industriels Modernes din 1925 din Paris. Acest ansamblu a prezentat poligoane contrastante și triunghiuri în trepte pe piese de decor precum mobilier, covoare, lenjerie de masă, argint și sticlă, îmbinând arta cu designul modern.

Bijuterii iconice care l-au făcut renumit

Bijuteriile lui Philippe Wolfers sunt rare și renumite pentru măiestria splendidă atât de evidentă în piesele fin sculptate din piatră și fildeș.

Dintre cele 152 de creații Art Nouveau pe care le-au produs – de la vaze și evantaie la lămpi și sculpturi – 109 sunt piese de bijuterie realizate între anii 1897 și 1905. Aceste articole unice (matrițele au fost rupte după ce fiecare articol a fost finalizat pentru a nu putea fi reprodus niciodată) poartă marcajul „ex [exemplaire] unique” și inițialele numelui PW (Philippe Wolfers). Acest lucru a fost făcut tocmai pentru a fi diferențiate de bijuteriile produse de compania familiei sale.

Faimosul choker din aur cu glicine, în care a folosit câteva dintre pietrele sale preferate – opale, turmaline watermelon, granate și rubine – care s-a vândut la o licitație Christie’s Geneva în 2016 pentru suma de peste 270.000 de dolari.

„Acest choker a fost probabil cea mai frumoasă și importantă piesă Art Nouveau pe care am avut-o vreodată în mâinile mele,” relatează Patricia De Wit cu privire la Chokerul Wisteria „Glycines”, prezentat de Epoque Fine Jewels la TEFAF Maastricht 2019. „Aceasta nu este o bijuterie. Este artă. Merită să fie într-un muzeu.”

Alte exemple de foarte bună calitate includ:

  • broșă în formă de insectă cu rubine și diamante unde a folosit tehnica de smălțuire plique-à-jour și care s-a vândut la o licitație Sotheby’s pentru suma de 51.000 de dolari
  • pandantiv din email, peridot, diamant și opal care s-a vândut pentru 34.596 de dolari la Bonhams, Londra, în 2012
  • ornamentul de păr cu orhidee expus la Victoria & Albert Museum
  • sau magnificul pandantiv cu rubin, safir și diamant al zeiței Nike, care a câștigat recent premiul pentru cea mai bună piesă la Masterpiece Fair din Londra.

Wolfers s-a stins din viață pe 13 decembrie 1929, lăsând o moștenire durabilă în lumea designului de bijuterii. Datorită acestor creații unice de bijuterii, Philippe Wolfers este considerat unul dintre cei mai buni meșteșugari independenți care au proiectat bijuterii în stilul Art Nouveau la începutul secolului al XX-lea. Bogata sa moștenire și mediul de susținere în care a crescut i-au oferit fundamentul pentru a deveni un celebru designer, îmbinând fără cusur meșteșugul tradițional cu arta inovatoare.

sursa foto: wikipedia.org, thejewelryloupe.com